Tre gode grunner til ikke å dra til Moa for å handle...

Hei!
Med fare for å greie alle med samme børste, eller ta alle under samme kam!
(Mine innlegg er som min holdning, ironisk ;)
Jeg har hatt et liv før lærerutdanningen og studeringen tok overhånd, tro det eller ei! Et liv med salg og service på det meste du kan sette strøm på, og som lager lyd eller gjør livet ditt lysere. (Som for eksempel en mobiltelefon eller en hårføner.) Derfor blir jeg så glad når jeg treffer folk som har forstått ordet SERVICE. Folk som møter deg med et smil og viser at du er viktig for dem som kunde. Folk som løfter blikket fra gulvet eller fra PC`n og gir til kjenne at du er velkommen til deres butikk. Folk som gir deg råd og smiler, selv om de ikke kan hjelpe deg med akkurat den saken du skulle ha fått ordnet denne gangen.
I dag har jeg småspurtet rundt i Ålesund, for å ordne headset til DKL-studiet, sandaler til oppholdet i S....A, diverse Mac-spørsmål og vraking av to gamle rørTV. (RørTV er også kjent under navnet tjukkTV, altså noe de brukte i forrige årtusen.)

Den første grunnen til ikke å handle på Moa er Kjøkkenservice (Euronics) i Kipervikgata. Hvorfor bli behandlet som en vilkårlig kunde (les plagsom person som forstyrrer de ansatte), når du kan sette føttene innenfor døra i Kipervika og bli behandlet som det du egentlig er, nemlig deres levebrød. Ufattelig at ikke flere bedrifter har oppdaget hva litt god gammeldags kundebehandling kan gjøre med omsetningen. Jeg tror smilekurset ville hatt sin andre storhetstid om noen skulle ville tatt tak i den saken. Smil og ønske om å hjelpe finner du i alle fall i byen.
Den andre grunnen er brostein, gågate og frisk luft, sjøluft! Det gikk utrolig fint å finne sandaler i Ålesund sentrum, selv om mange var helt klare på at slike produkt finner du i oktober bare på Moa. Fordelen med å bruke byens butikker er at de faktisk har evne til å anbefale andre butikker når de ikke har det ønskede produktet. Til og med konkurrenter! Slik oppførsel gjør meg glad og som kunde går jeg ut av butikken med et smil. Og det viktigste, jeg kommer gjerne tilbake!
Den tredje grunnen er Eplehuset. Her kan mange "databutikker" ta seg en ukes opphold og lære litt om kundebehandling. Jeg burde egentlig tatt et bilde av de ansatte og publisert det i bloggen, men det gjør jeg ikke. Ta deg heller en tur innom og la deg overbevise. For meg er det en fryd å gå inn døren ved torget. Stort sett har jeg bare ulike spørsmål om diverse produkt og software, men uansett får jeg svar og gjerne anbefalinger om hva som fungerer. Jeg har kjøpt to Mac`er i denne butikken og skal jeg skifte til ny maskin, blir det garantert hos disse karane. Selvfølgelig går også Macprodukter i stykker, men når det skjer så er ikke katastrofen total. Etter en "crash fatal" på hovedkortet i min gamle Mac, så jeg med dystert sinn på dokumenter, bilder og CD-samlingen som forsvant i det fjerne. Nå vet jo jeg også at harddisken kan reddes, men fordelen hos karane på Eplehuset er at de ordnet dette uten noe mas om recovery og backup. De nye maskinen kunne jeg starte opp med alle mine dokumenter og favorittspillelister. Nå skal ikke jeg rope halleluja og løfte Eplehuset opp i skyene, men de har forstått noe viktig. Hva de gjør og hvordan de gjør det, er ikke for meg det viktigste. Det at de har forstått at salg og service handler om opplevelse, er det som gjør meg som salg- og serviceperson glad! Det at de viser glede i sitt yrke og er levende opptatt av det de selger, er for meg den beste reklame.

Så da holder jeg meg i byen, kjenner på sjøluften, treffer hyggelige mennesker og handler det jeg måtte trenge. Så får mange av butikkene på Moa ha lykke til, og kanskje ta seg en tur til byen for å lære litt om smiling og  kundebehandling.
Snakkes!

Kommentarer

Populære innlegg